reklama

Čo som sa naučila na kurze jogy v prírode

Kurzy jogy v prírode, víkendová joga, letný kurz, jogový tábor, yoga retreat.... to všetko znamená intenzívna joga v prostredí odlišnom od bežného , či už exotickom alebo domácom. Jogové kurzy v prírode majú oproti cvičeniu jogy doma veľké výhody. Ocitnete sa zrazu ďaleko od zabehanej rutiny svojho života, obklopení upokojujúcou energiou prírody. Každodenné problémy vás nemajú šancu vytiahnuť z tejto energie, pretože ste tam iba vy sami so sebou a s podobne zmýšľajúcimi ľuďmi. A to je dobre...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Vybrala som si domáci kurz v izolovanom prostredí Volovských vrchov. Nie preto, lebo by ma to nelákalo do exotických krajín – naopak, myšlienka jogovania na jednom z rozprávkových indonézskych ostrovov ma napĺňa vzrušením – koho by nie, že? Okrem prehĺbenia vedomostí zo samotnej jogy však mojím primárnym cieľom bolo získať prax pomocného lektora a vyskúšať si, čo všetko taký kurz z organizačného hľadiska v zákulisí obnáša. A tom som mohla získať hlavne „doma“.

Po príchode som zistila, že mi nefunguje na izbe internet, iba na chodbe, kde bolo zlé osvetlenie. Pocit sklamania zo zmarenej šance po večeroch pracovať však čoskoro vystriedala spokojnosť. Pochopila som, že „sa to zariadilo samo“, keď sme po prvom dni končili po desiatej večer, a jediné, čo ma zaujímalo, bola joga a kurz samotný. Práca pre živobytie musí počkať, lebo priority zdá sa má práca na sebe samej...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Šla som na kurz s veľkou dávkou ZVEDAVOSTI. Za normálnych okolností, ak sa vyberiete na kurz jogy v prírode, očakávate, že si prehĺbite znalosti a naučíte čosi nové z jogy. Chcete zistiť, ako správne cvičiť ásany, naučiť sa dýchacie cvičenia, prísť na to, ako utišovať myseľ v meditácii, prečisťovať svoje telo pomocou starovekých techník jogy či vychutnať si zdravú, vegetariánsku stravu a odľahčiť trávenie. To všetko som na kurze zažila, ale ako lektor jogy – nováčik som si odniesla oveľa viac...

Apropos – strava. Na väčšine kurzov je strava vegetariánska. I počas niekoľkých dní bez mäsa dochádza k akémusi základnému čisteniu organizmu i zjemneniu zmyslov, čo sa pri joge náramne hodí. Pre mňa to nebola žiadna výrazná zmena v jedálničku, no pre niekoho i jediný vegetariánsky týždeň môže predstavovať nemysliteľnú vec. Osobne som nemala to šťastie zaznamenať vôňu čabajskej klobásy šíriacej sa na chodbách hotela z jednej z izieb, no moji kolegovia áno... :-)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Program sa začínal v čase, keď by som normálne ešte spala – pred šiestou, a končil po desiatej večer. Celý deň sa okrem povinností pomocného lektora (v mojom prípade najmä kuchyne) točil okolo jogy - predovšetkým klasickej hathajogy a Iyengar jogy. Do toho boli strategicky vsunuté dychové, relaxačné i meditačné cvičenia tak, aby náš biorytmus s programom "nebojoval". Tie boli okorenené živou hudbou, využívajúc pri tom tradičné indické nástroje (monochord, tampuru, indickú flautu a i.), ktoré sa bežne používajú v muzikoterapii. Čerešničkou na torte pre mňa bolo večerné spievanie mantier, umocnené opäť živou hudbou. Aj keď to bolo dobrovoľné, zúčastnili sa prakticky všetci – i tí, čo mantry určite doma nespievajú. Asi začali veriť....

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Už od druhého dňa všetko šlo ako po masle. Ako jogínka som v sebe kultivovala energie, ktoré vo mne prebudila intenzívna joga. Ako lektorku ma napĺňalo radosťou vidieť ľudí, ako sa postupne každým dňom uvoľňujú a osmeľujú. Postupne pribúdali konzultácie s nami - učiteľmi. Ľudia potrebovali vysvetliť to, čo zažívali a poradiť, ako s tým naložiť - a najmä ako na to NEZABUDNÚŤ, keď prídu domov.

Pribúdalo spontánnych objatí,úsmevov i žiarivých očí a ubúdalo vrások. Bolo pre mňa dojemné vidieť, ako sa tí istí ľudia, ktorí prišli na kurz napätí, či „navonok radostní“ postupne odľahčovali od tak hlbokého citového či telesného napätia, ktoré nie sú schopní si ani uvedomiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K môjmu pozitívnemu prekvapeniu mnoho ľudí pochopilo, že cvičenie ásan je iba poskytnutie akejsi formy pre OZAJSTNÚ jogovú skúsenosť. Ľudia bez akejkoľvek predchádzajúcej duchovnej skúsenosti (cvičiac podľa motta “ásany ásany a jedine ásany”) odchádzali z kurzu tak, že na vlastnej koži zažili pomaly celý sanskritský slovník (pojmy ako čakry, tattvy a energie im dovtedy nič nehovorili).

Som rodená INTROVERTKA.... aj keď mnoho ľudí ma asi nevníma tak radikálne, pretože práca ma naučila s ľuďmi neustále komunikovať. Kurz jogy v prírode mi však pomohol ozaj vyliezť z ulity a otvoriť sa ľuďom vo chvíli, keď sú najvnímavejší. Naučil ma ešte väčšej empatii a rešpektu ľudskej rozmanitosti.

Hlboká skúsenosť, ktorú som zažila počas jednej pokročilej meditačno-dychovej techniky mi pomohla navyše zažiť pocit, že viem kam patrím, viem čo chcem, mám schopnosť jasne formulovať to, ako to dosiahnem i schopnosť nachádzať svoj zdroj energie. A v neposlednom rade si uvedomiť, že som v neustálom spojení s niečím, čo ma presahuje, a čo je ťažké slovami vyjadriť. Žiadne samádhi sa nekonalo, ale osobná transformácia skrz uvedomenie si vlastnej integrity i väčšej viery v ľudí sa nezastaviteľne rozbehla. :-)

Denisa Veselská

Denisa Veselská

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Lektorka jogy II. stupňa v ČR a SR, hľadačka talentov a milovníčka umenia. Viac o mne a o joge na stránkach www.jogaprezdravie.sk Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu