Joga a vegetariánstvo – áno či nie?

Autor: Denisa Veselská | 17.9.2013 o 23:16 | (upravené 17.9.2013 o 23:46) Karma článku: 5,94 | Prečítané:  833x

Pred nejakým časom som na svojich stránkach o joge a jogovej terapii uverejnila článok jedného známeho učiteľa jogy. Aj keď jeho články sú obyčajne populárne, tento si vyslúžil rozpačitú odozvu.  Dotkol sa v nich totiž dvoch veľmi citlivých tém – vegetariánstva a morálnych zásad každého, kto sa rozhodne vydať sa cestou jogy a začleniť ju nejak do svojho života.  A dotkol sa ich dosť otvoreným spôsobom...

Samotná téma vegetariánstva či jedenia mäsa u ľudí praktizujúcich jogu je veľmi KONTROVERZNÁ – je okolo toho príliš veľa emócií i bez spojenia s jogou. Na jednej strane  nekompromisne PRO vegetariáni, na druhej mäsožravci...  Poniektorí snažiac sa nájsť ospravedlnenie svojej voľby pred druhými – a možno aj sami pred sebou.

Tento článok nebude o “faktoch” prezentujúcich obe strany, aby obhájili svoju teóriu. Je to moje zamyslenie sa nad tým, či sú tieto emócie správne a potrebné.

Keď som si k téme zalistovala v starovekých jogových zdrojoch – to aby som si myšlienky utriedila v ich kontexte – prišla som k záveru, ktorý prekvapil aj mňa samotnú. Joga a vegetariánstvo NIE SÚ povinne spájané dohromady. Vegetariánstvo je doporučovaná forma stravovania pre jogína, pretože mu uľahčuje zaujať najmä náročnejšie ásany, očistiť telo a dostať sa tak na citlivejšiu úroveň vnímania vedomia, ktorú by konzumáciou mäsa dosiahol iba ťažko. Nie je to však integrálna súčasť jogy, ako som si doteraz myslela.

Historicky sa vegetariánstvo spájalo v starovekej Indii nielen s jogou, ale aj všetkými skupinami, ktorí nasledovali védské náboženstvo, džinizmus i budhizmus. V tých dobách sa tento stravovací návyk úzko spájal s myšlienkou nenásilia voči zvieratám (v Indii nazývané ahimsa) – túto myšlienku podporovali nielen spomínané náboženské skupiny či joga, ale aj starovekí grécki filozofi. Do Európy sa však začali rozširovať Rimania, a rázom bolo po vegetariánstve. Jeho resuscitácia nastala až niekedy v renesancii, no najviac v 19. a 20. storočí.

Späť k joge...

Otázka jogy a vegetariánstva ostáva vecou vysoko subjektívnou. Dokonca ani guruovia nám jednoznačne nepovedia ÁNO či NIE - i tam sa uplatňuje subjektívny názor. Spomeniem dva prípady:

Napríklad  Svámí Mahéšvarandanda, zakladateľ celosvetovo pôsobiaceho zoskupenia Joga v dennom živote hlása prísne vegetariánstvo. Naopak Svámí Šívánanda, zakladateľ pravdepodobne najucelenejšieho systému jogy – tzv. Bihárskej školy jogy má tolerantnejší názor. Sám je samozrejme vegetarián, no tvrdí, že táto téma je diskutovaná príliš dogmaticky, emocionálne a s prílišným dôrazom na morálku. Argumentuje tým, že telo sa cvičením jogy dostáva na takú úroveň senzitivity, ktorá spoľahlivo napovie, čo je pre každého najlepšie.

Úplným šokom bolo pre mňa zistenie, že samotný Dalajláma mäso je – pravda, z terapeutických dôvodov. Rád by ho nejedol, ale kvôli zdravotnému stavu vraj musí. Berúc do úvahy všetky emócie okolo toho to vyzerá tak, že by Dalajláma (alebo  Eskimáci, ktorých 80% stravy tvorí rybie mäso) mali prežiť svoj život s pocitom viny, že jedia zvieratá. Našťastie, ahimsa sa vzťahuje aj na nás samých, teda neubližovať si akýmkoľvek spôsobom. Títo ľudia sú teda z množiny vinníkov zdá sa von.

A čo my ostatní??

Vždy mi v súvislosti s vegetariánstvom napadne krásny výrok G.B. Shawa, ktorý vravel: „Zvieratá sú moji priatelia. A ja svojich priateľov nejem.“

Nejesť mäso kvôli dôvodu zníženia krutosti a násilia vo svete je krásna a humánna vec. Bolo by fajn, ak by takto zmýšľajúcich ľudí bolo čo najviac. Ale vyvolávať pocity viny v niekom, kto do tohto bodu ešte nedospel? Mám pocit, že opatrným výberom svojho jedálnička a podporou lokálnych zdrojov (farmárov či chovateľov zvierat) môže človek prispieť k dobru veci.

Vegetarián je vo svojej snahe o vyváženú stravu odkázaný i na zdroje, ktoré k nemu precestovali celý svet (taká quinoa – dôležitý zdroj bielkovín pre vegetariánov i vegánov k nám putuje až z Južnej Ameriky). Vegetariáni, ktorí OBVIŇUJÚ druhých z šírenia krutosti na zvieratách si zrejme neuvedomujú, že i týmto spôsobom negatívne ovplyvňujú svoju vlastnú karmu a myslenie. Obviňovanie a odsudzovanie sú emócie, ktoré zanechávajú hlboko v našom podvedomí stopy – pozor na to, kedy sa ako bumerang obrátia voči nám.

Jogín sa môže cítiť dobre a vitálne, ak konzumuje ROZUMNÉ množstvo kvalitného mäsa, cvičí a medituje, pozitívne uvažuje atď. atď. – to som si koniec-koncov na vlastnej koži overila aj ja predtým, než som mäso vyradila zo svojho jedálnička.

Dôvodom nebol pocit viny - aj keď po zhliadnutí dokumentu o hovädzích jatkách som si hovädzie skutočne už nedala (moja stará mama, ktorá vlastnými rukami zabíjala kurence a morky zo svojho dvora  a zásobovala nás 100% bio mäsom by ma vysmiala). Dôvodom bol jednoducho fakt, že mi prestalo chutiť. Telo akosi stratilo oň záujem... Prirodzený výsledok rokov cvičenia jogy a dosiahnutie spomínaného stupňa senzitivity k vlastným potrebám...

Mám sa snáď zrazu krivo pozerať na svojich jogových kolegov či študentov, ktorí do tohto bodu nedošli? Mám ich odsúdiť, zatiaľ čo ospravedlňujem iných jogínov vegetariánov, ktorí sa v mnohých situáciách chovajú totálne detinsky? Aj jogín je iba človek.... tak ho berme so všetkým, čo k tomu patrí. J

Rešpektujme každého osobnú cestu vo svete stravovania – či je to jogín či nie - pokiaľ je to dobrý a morálny človek, a je rozumný vo výbere pôvodu svojho jedálnička, nevidím dôvod, prečo v ňom vyvolávať pocity viny za zabitie zvieraťa. Je mnoho spôsobov, kedy pravidelne ubližujeme iným evolučne nižším zvieratám, ľuďom či dokonca rastlinám (aj u nich bola vedecky dokázaná prítomnosť niečoho ako DUŠA)... Zabitie chovaného zvieraťa je iba najzrejmejší príklad.

Všetci sa nachádzame v inom bode svojej životnej cesty. Joga pomáha prejsť túto cestu lepším a zdravším spôsobom - tým, že častokrát automaticky mení nielen stravovacie návyky, ale aj zlozvyky a závislosti. Cvičme jogu, jedzme vedome, buďme zhovievaví k sebe a iným a venujme sa svojim vlastným potrebám. Vtedy budeme na správnej ceste...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?